DE VIJF VOCALEN

Website 2014 - Vondsten in het archief. Periode: 1930-1950


1943 Richtlijn voor het personeel

'Eischen te stellen aan een goed verkooper'

'Eén der eerste eischen om een goed verkooper te zijn, is het bezit van menschenkennis, omdat men daardoor tegen iedere klant de juiste toon vindt'

1940 Maandblad voor boekenvrienden


Salminen Aan het begin van de oorlog gaf De Vijf Vocalen (met Gothische letters geschreven) een 'Maandblad voor boekenvrienden' uit.

In dit nummer een bespreking van een vertaling van het boek Den långa våren (De lange lente) van de Finse schrijfster
Sally Salminen (1906-1976).

In 1936 had ze een bestseller geschreven 'Katrina', maar dat succes werd met haar volgende elf romans nooit meer geëvenaard.




1943 Brief van Betty aan Willy

Een zekere Betty is in de oorlog verhuisd naar Groningen en ging daar werken.
Ze schreef een brief aan Willy die op de bestelafdeling werkte.

'De kasgrieten vallen mee wat ordinairheid betreft, doch ze vrijen de hele dag en er is met geen stopnaald tussen te komen. Op de zaak werd ik met gejuich binnengehaald, want de baas was er niet. Binnen vijf minuten wist ik al wie verloofd, getrouwd, of niet getrouwd was. Mijn werk is enig. Iedereen doet wat hij wil. Iedereen graait in de kassa, met het gevolg dat de kas nooit klopt, maar dat geeft niet. Wie het langst leeft, heeft toch alles, zou Wil zeggen. Er komen veel leuke klanten in de winkel en opmerkelijk is dat in Groningen veel meer geflirt en gevrijd wordt dan in Den Haag'

© 2006-2009 www.mijn-eigen-website.nl